Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων
Μόνιμο URI για αυτήν την κοινότηταhttps://pyxida.aueb.gr/handle/123456789/21
Η Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων περιλαμβάνει τα Τμήματα: - Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων - Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας - Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής - Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας.
Περιήγηση
Πλοήγηση Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων ανά Τίτλο
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Α Β Γ Δ Ε Ζ Η Θ Ι Κ Λ Μ Ν Ξ Ο Π Ρ Σ Τ Υ Φ Χ Ψ Ω
Τώρα δείχνει 1 - 20 από 4288
- Αποτελέσματα ανά σελίδα
- Επιλογές ταξινόμησης
Τεκμήριο Accounting reforms’ real effects on operational activities: evidence from IFRS 15(2025) Karampinis, Nikolaos; Lessis, IoannisThis study explores the real effects of accounting reforms on operational activities. Studying the implementation of the new revenue recognition standard, the International Financial Reporting Standard (IFRS) 15, we find real effects on the high-affected firms through the contracting and learning channels. Due to the high reporting costs, firms strategically choose to loosen their credit policy in IFRS 15 anticipation until tightening it again, lower than pre-IFRS 15 levels. These changes produce spillover effects on credit policy quality and the firms’ risk management. Meanwhile, firms improve resource and cost efficiency by increasing cash revenue while keeping operational costs steady. Our findings provide evidence of accounting reforms’ real effects on the operational activities, which are hardly influenced because they rely on the firm’s strategic commitments and form through decision-making processes with several involved parties. Moreover, our empirical evaluation of IFRS 15 real effects provides valuable feedback for standard setters.Τεκμήριο AdsX: changing the landscape of mobility-based digital out-of-home advertising in the United Kingdom(2025-09-25) Poulis, Ioannis; Πούλης, Ιωάννης; Skarmeas, Dionysios; Paraskevas, Argouslidis; Salavou, HelenΗ παρούσα εργασία παρουσιάζει το επιχειρηματικό σχέδιο της AdsX, μιας νεοφυούς επιχείρησης που φιλοδοξεί να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η υπαίθρια διαφήμιση στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η AdsX τοποθετεί ηλιακά τροφοδοτούμενες ψηφιακές οθόνες σε ταξί και αξιοποιεί τεχνητή νοημοσύνη για την προβολή διαφημίσεων στο σωστό σημείο και χρόνο. Η εργασία αναλύει την αγορά, τον ανταγωνισμό, τις ευκαιρίες ανάπτυξης, καθώς και τη στρατηγική, το οργανωτικό μοντέλο και το σχέδιο μάρκετινγκ της εταιρείας. Παράλληλα, εξετάζει κινδύνους και τρόπους διαχείρισής τους, ενώ περιλαμβάνει οικονομικό πλάνο με κόστη εκκίνησης, προβλέψεις εσόδων και εκτιμώμενα κέρδη. Το έργο δείχνει πως η συνδυασμένη χρήση ψηφιακής τεχνολογίας, κινητικότητας και βιωσιμότητας μπορεί να βελτιώσει το παραδοσιακό διαφημιστικό τοπίο στο Ηνωμένο Βασίλειο.Τεκμήριο Business strategy and cost of capital: a mediation analysis(2025-10-31) Karampinis, Nikolaos; Lessis, IoannisWe examine the impact of business strategy on the implied cost of capital premium (ICCpremium). We identify three paths of influence, namely, cost stickiness, conditional conservatism, and earnings persistence. We construct a Structural Equation Model (SEM) to evaluate these relationships. The findings suggest that a pure prospector has an ICCpremium of 7.44% relative to 8.01% for a defender. The paths of cost stickiness and conditional conservatism are those that primarily raise the difference. The SEM’s results support that prospectors exhibit stickier costs and less conditional conservatism, while earnings persistence is relatively similar for the two strategic positionings. Our findings remain robust under various tests while we also find that business strategy impacts both systematic and idiosyncratic risk.Τεκμήριο Competitive intelligence and counterintelligence in the shipping industry: the emergence of the chief intelligence officer(2025-10-30) Kanellopoulos, Anastasios-Nikolaos N.; Κανελλόπουλος, Αναστάσιος-Νικόλαος Ν.; Kardaras, Dimitrios; Manolopoulos, Dimitrios; Siomkos, Georgios; Konstantopoulos, Ioannis; Sklias, Pantelis; Flouros, Floros; Ioannidis, AntoniosThe purpose of this thesis is to investigate the operational integration of Competitive Intelligence and Counterintelligence in the Shipping industry, emphasizing the rise of the Chief Intelligence Officer (CINO) role. The rationale for this research is a result of escalating geopolitical uncertainty, cyber threats and competition in the market, addressing the demand for systematic intelligence leadership in the top-tier Shipping companies. This study develops and operationalizes a conceptual framework to analyze the feasibility and operationalization of the CINO role, outlining several actionable pathways for its establishment and institutionalization. The research follows a mixed-method research approach (MMR) consisting of two sequential stages. The first stage applies a methodology based on social constructivism and evidence-based research (EBR) to collect quantitative and qualitative data from Shipping leaders, to capture the state of current intelligence practices in the top-tier Greek Shipping companies. The results indicate a disjointed and inconsistent approach to the application of intelligence activities. The systemic failure in terms of organizational centralization and alignment of intent and strategy is a key shortfall that the proposed CINO role is designed to address. The second stage employs the Analytic Hierarchy Process (AHP), to ascertain the organizational strategic motivation for employing a CINO. AHP analysis was conducted with the assistance of eighteen (18) intelligence experts and asses the key criteria, sub-criteria and alternatives associated with the implementation of the CINO role. The results provided clear support for a centralized role led by an intelligence expert, advancing an Embedded Intelligence Officer model that combines the intelligence expertise and global perspectives with Shipping industry deep knowledge. This embedded approach presents to be a pathway for strategic flexibility; as well as enhancing longer-term knowledge transfer, while reducing internal resistance to initiating strategic organizational change.Τεκμήριο Estimating the implied cost of capital from the RIV and the AEG models: a contemporary analysis: draft Version of PhD thesis(2025) Lessis, IoannisΠροσχέδιο διδακτορικής διατριβής.Τεκμήριο Implied cost of capital and accounting conservatism(2025-10-31) Karampinis, Nikolaos; Lessis, IoannisIn this paper, we illuminate the importance of accounting conservatism adjustments when estimating the implied cost of capital (ICC) with the Residual Income Valuation (RIV) and the Abnormal Earnings Growth (AEG) model. Specifically, we adjust for three main limitations in the research of ICC, that is, accounting conservatism, analyst over-optimism, and the degrees of freedom problem (i.e. different forecasting horizons), and compare their effects. We show that, after conservatism adjustments in either model, the correlation and the explanatory power of ICC for realized returns exhibit a substantial improvement. However, we find that the adjustment for analyst bias generates immaterial changes, while the adjustment for the degrees of freedom problem yields mixed results. Contrary to expectations, the adjustments do not align the estimated ICCs from the two models but make them to diverge more. Finally, the ICC from the AEG model outperforms its counterpart from the RIV model either with or without the adjustments.Τεκμήριο Interim progress report template(2025-05-13) Lessis, IoannisScientific Report to the Hellenic Foundation for Research and Innovation (H.F.R.I.) for the 3rd Call for H.F.R.I. Scholarships to PhD Candidates. Interim Progress Report Template / Scholar’s Full Name: Ioannis Lessis / Application No.: 6460 / Thesis Title: Estimating the implied cost of capital from the RIV and the AEG models: A contemporary analysis / Host Institution: Athens University of Economics and Business / Referenced period: 13.4.2022 – 13.4.2025Τεκμήριο Interim progress report template(2023-11-01) Lessis, IoannisScientific Report to the Hellenic Foundation for Research and Innovation (H.F.R.I.) for the 3rd Call for H.F.R.I. Scholarships to PhD Candidates. Interim Progress Report Template / Scholar’s Full Name: Ioannis Lessis / Application No.: 6460 / Thesis Title: Estimating the implied cost of capital from the RIV and the AEG models: A contemporary analysis / Host Institution: Athens University of Economics and Business / Referenced period: 13.4.2022 - 13.10.2023Τεκμήριο Machine learning for routing problems: the case of vehicle routing problem (VRP)(2025-10-14) Tzagkarakis, Georgios; Τζαγκαράκης, Γεώργιος; Lorentziadis, Panagiotis; Bageri, Vasiliki; Kritikos, EmmanouilThis thesis investigates the integration of machine learning (ML) techniques with classical optimization methodologies to address the Capacitated Vehicle Routing Problem (CVRP), a well-known NP-hard problem in logistics and operations research. Traditional approaches to solving VRPs rely on heuristics and metaheuristics, which, while effective, often lack adaptability and efficiency when faced with complex, large-scale datasets. Recent advancements in ML, and particularly deep learning, offer new opportunities to enhance these classical methods by leveraging data-driven insights. The research introduces a hybrid methodology that combines the Greedy Randomized Adaptive Search Procedure (GRASP) with Variable Neighborhood Descent (VND) and augments it with a Graph Isomorphism Network with edge features (GINE), a type of Graph Neural Network (GNN). The proposed model classifies initial solutions generated by the GRASP procedure as either promising or unpromising before applying local search optimization. This approach aims to reduce computational effort by selectively refining only those initial solutions likely to yield significant improvements. The methodology was evaluated using benchmark CVRP instances from the CVRPLIB dataset. Experimental results show that the hybrid GINE-GRASP-VND approach achieved moderate classification accuracy (60.12%) and demonstrated its ability to generalize to instances larger than those used in training. While the performance gains were limited in smaller instances, significant improvements were observed in larger-scale problems, validating the potential of ML-enhanced optimization methods and the feasibility of incorporating GNNs into metaheuristics frameworks for complex routing problems.Τεκμήριο The decision usefulness of revenue after IFRS 15 implementation(2025-10-31) Karampinis, Nikolaos; Lessis, IoannisΗ εφαρμογή του Διεθνούς Λογιστικού Προτύπου 15 (ΔΛΠ 15) άλλαξε τη διαδικασία αναγνώρισης εσόδων με στόχο να βελτιώσει την χρησιμότητα της πληροφορίας που σχετίζεται με τις πωλήσεις. Σε αυτή τη μελέτη εξετάζει η επίδραση του ΔΛΠ 15 στη χρησιμότητα των εσόδων σε επιχειρήσεις που εφαρμόζουν τα ΔΛΠ εντός των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ηνωμένου Βασιλείου. Τα αποτελέσματα μας δείχνουν ότι, ενώ το ΔΛΠ 15 βελτιώνει τον συντελεστή απόκρισης των πωλήσεων κατά την ανακοίνωση, μειώνει τη χρησιμότητα των πληροφοριών για τις πωλήσεις που χρησιμοποιεί η αγορά για τον σχηματισμό των αποδόσεων. Περαιτέρω ανάλυση δείχνει ότι αυτές οι αντίθετες επιδράσεις ενδέχεται να προκύπτουν από τους συμβιβασμούς μεταξύ συνάφειας και ακριβής απεικόνισης που προκύπτουν από τις λογιστικές αλλαγές που εισήγαγε το ΔΛΠ 15. Η μελέτη αυτή παρέχει σημαντικές προτάσεις για τη χάραξη πολιτικής στη συνεχιζόμενη συζήτηση σχετικά με την ισορροπία μεταξύ συνάφειας και ακριβής απεικόνισης στη λογιστική και ανταποκρίνεται στις εκκλήσεις για εμπειρική αξιολόγηση των επιπτώσεων του ΔΛΠ 15 στις κεφαλαιαγορές.Τεκμήριο User experience in mobile banking applications(2025-10-31) Τσούπρα, Μαριάννα; Σιώμκος, Γεώργιος; Ιωαννίδης, Αντώνιος; Καρδαράς, ΔημήτριοςΣτόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας στα πλαίσια του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών της Διοίκησης Υπηρεσιών, του τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, είναι η μελέτη της εμπειρίας χρήστη στις τραπεζικές εφαρμογές για κινητά, εστιάζοντας στους παράγοντες που την επηρεάζουν. Συγκεκριμένα, σε αυτή τη μελέτη, παρουσιάζονται οι παράγοντες που αποδεικνύονται καθοριστικοί για την ικανοποιήση των χρηστών. Προκειμένου να συλλεχθούν τα στοιχεία, κρίθηκε σκόπιμη η πραγματοποιήση ποσοτικής έρευνας, μέσω αποστολής ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων. Για τη δημιουργία του ερωτηματολογίου, χρησιμοποιήθηκε θεματολογία απο τη βιβλιογραφική ανασκόπηση και συγκεκριμένες ερωτήσεις μέσω των οποίων κατάφεραν να προσδιοριστούν οι στατιστικά σημαντικές σχέσεις ανάμεσα στα δημογραφικά χαρακτηριστικά (φύλο, ηλικία, εκπαίδευση, επάγγελμα) και την ικανοποιήση των χρηστών. Η παρούσα διπλωματική εργασία είναι δομημένη σε τέσσερα κεφάλαια. Στο πρώτο κεφάλαιο παρουσιάζεται η εισαγωγή, στο δεύτερο η βιβλιογραφική επισκόπηση, στο τρίτο η μεθοδολογία της έρευνας και στο τέταρτο η ανάλυση των αποτελεσμάτων – συμπερασμάτων. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η ευχρηστία,η ασφάλεια και η αξιοπιστία συνδέονται άμεσα με την ικανοποιήση των χρηστών και καθορίζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό την εμπειρία χρήσης τους. Τέλος μπορούμε να ότι τα ευρήματα που προέκυψαν μπορούν να φανούν αρκετά χρήσιμα ως οδηγός για τη βελτίωση των υφιστάμενων υπηρεσιών και την ανάπτυξη νέων , πιο φιλικών προς το χρήστη εφαρμογών.Τεκμήριο Ανάλυση ικανοποίησης επισκεπτών μέσω διαδικτυακών αξιολογήσεων(2025-09-24) Βλαβιανός, Σπυρίδων; Μπάλτας, Γεώργιος; Σαριδάκης, Χαράλαμπος; Τσαφαράκης, ΣτυλιανόςΗ ανάπτυξη των ψηφιακών πλατφορμών έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι πελάτες αξιολογούν τις υπηρεσίες διαμονής, με τις online κριτικές να αποτελούν σημαντική πηγή πληροφοριών τόσο για τους ταξιδιώτες όσο και για τους παρόχους των υπηρεσιών. Η ικανοποίηση των επισκεπτών μπορεί να παρατηρηθεί και να κατανοηθεί μέσω αυτών των κριτικών, οι οποίες συχνά αποτυπώνουν εμπειρίες που σχετίζονται με την ποιότητα των υπηρεσιών, την τιμή και την τοποθεσία. Η ποιότητα των υπηρεσιών επισημαίνεται συχνά ως βασικός παράγοντας που επηρεάζει την ικανοποίηση, συμπεριλαμβανομένων στοιχείων όπως η συμπεριφορά του προσωπικού, η καθαριότητα και η αξιοπιστία των υπηρεσιών. Η τιμή και η τοποθεσία επηρεάζουν επίσης τις αντιλήψεις των πελατών, ενώ και η ένταση του εκφραζόμενου συναισθήματος που εντοπίζεται στις κριτικές παρέχουν πρόσθετες πληροφορίες για τις υποκειμενικές εμπειρίες των επισκεπτών. Η έκφραση θετικών συναισθημάτων στις κριτικές μπορεί να ενθαρρύνει τους δυνητικούς πελάτες, ενώ αντίθετα η έκφραση αρνητικών συναισθημάτων μπορεί να τους αποθαρρύνει, επηρεάζοντας παράλληλα και τη φήμη του καταλύματος. Οι διαδικτυακές κριτικές έχουν διττό ρόλο, καθώς καταγράφουν τις εμπειρίες των προηγούμενων επισκεπτών και επηρεάζουν τις αποφάσεις των μελλοντικών ταξιδιωτών. Επιπλέον, προσφέρουν στις διοικήσεις των καταλυμάτων πληροφορίες σχετικά με τις προτιμήσεις και τις προσδοκίες των πελατών, βοηθώντας τους να εντοπίσουν τους τομείς που χρήζουν βελτίωσης. Συνεπώς, δίνοντας προσοχή στα διαδικτυακά σχόλια, οι επιχειρήσεις μπορούν να κατανοήσουν καλύτερα την ικανοποίηση των επισκεπτών, να βελτιώσουν τις υπηρεσίες που προσφέρουν και να παραμείνουν ανταγωνιστικές σε ένα ψηφιακό περιβάλλον όπου το περιεχόμενο που δημιουργούν οι χρήστες καθοδηγεί όλο και περισσότερο τις επιλογές των καταναλωτών. Η μελέτη παρέχει μια επισκόπηση του τρόπου με τον οποίο οι διαδικτυακές κριτικές εκφράζουν την ικανοποίηση των επισκεπτών, ενώ παράλληλα επισημαίνει τους παράγοντες που διαμορφώνουν τις εμπειρίες τους, προσφέροντας πληροφορίες για την αλληλεπίδραση μεταξύ των ψηφιακών σχολίων και των αντιλήψεων των πελατών.Τεκμήριο Πώς η εμπειρία των ασθενών βελτιώνει τα έσοδα του κλάδου υγείας(2025-10-30) Ζώη, Ελένη; Σιώμκος, Γιώργος; Καρδαράς, Δημήτριος; Καπερώνης, ΣταύροςΟ κλάδος της υγειονομικής περίθαλψης υφίσταται σημαντικές αλλαγές λόγω της ενσωμάτωσης νέων τεχνολογιών, οι οποίες επιδιώκουν να βελτιώσουν την εμπειρία των ασθενών και την αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών. Παρά την πρόοδο, παραμένουν προκλήσεις όπως το υψηλό κόστος, τα κενά προσβασιμότητας και η ανάγκη ισορροπίας μεταξύ τεχνολογίας και ανθρωποκεντρικής φροντίδας. Η παρούσα έρευνα εξετάζει τον ψηφιακό μετασχηματισμό, τη σχέση υιοθέτησης τεχνολογίας και ικανοποίησης των ασθενών, καθώς και τον ρόλο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην υγειονομική περίθαλψη. Τα ευρήματα έχουν θεωρητικές και πρακτικές εφαρμογές για οργανισμούς υγείας, επαγγελματίες και υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, προωθώντας την καινοτομία και την ισότιμη πρόσβαση σε ποιοτική περίθαλψη.Τεκμήριο Management of remote workforces: digital burnout and work-life balance(2025-02-04) Γιαννοπούλου, Θεοδώρα; Giannopoulou Theodora; Athens University of Economics and Business, Department of Management Science and Technology; Boura, Maria; Nikolaou, Ioannis; Deligianni, IoannaΗ παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει το φαινόμενο της ψηφιακής εξουθένωσης και τους βασικούς παράγοντες που συμβάλλουν σε αυτό. Μέσα από μια ολοκληρωμένη βιβλιογραφική ανασκόπηση έχουν εντοπιστεί ορισμένα από τα βασικά στοιχεία που οδηγούν στο φαινόμενο της επαγγελματικής εξουθένωσης. Καθώς η απομακρυσμένη ή υβριδική εργασία δεν είναι πλέον μια ενδιάμεση προσωρινή λύση του COVID19 για οργανισμούς, αλλά ένα μοντέλο εργασίας που προτιμούν και προωθούν πολλοί εργαζόμενοι και εργοδότες, το φαινόμενο της ψηφιακής εξουθένωσης χρειάζεται μεγαλύτερη προσοχή. Το φαινόμενο της ψηφιακής εξουθένωσης είναι το φαινόμενο της επαγγελματικής εξουθένωσης που προκαλείται από την έκθεση σε ψηφιακούς πόρους ή πρακτικές. Οι βασικοί παράγοντες που έχουν είτε θετικό είτε αρνητικό αντίκτυπο είναι η τεχνολογία, η αυτοαποτελεσματικότητα, η εργασιακή παρέμβαση στην προσωπική ζωή και η παρέμβαση της προσωπικής ζωής στην εργασία. Πρόσθετοι παράγοντες, όπως η ηλικία ή τα χρόνια επαγγελματικής εμπειρίας, φαίνεται να έχουν επίσης επιρροή στη συναισθηματική εξάντληση των εργαζομένων. Στη συγκεκριμένη εργασία, αναπτύχθηκε ένα μοντέλο, βασισμένο στην ανασκόπηση της βιβλιογραφίας και αξιόπιστες κλίμακες, και έγινε σχετική ανάλυση, βάσει δεδομένων που συλλέχθηκαν από ερωτηματολόγια. Συμπερασματικά, οι εργαζόμενοι εξ αποστάσεως φαίνεται να είναι πιο προσκολλημένοι στην επαγγελματική τους ζωή, λόγω της χρήσης τεχνολογίας –ακόμη και σε μη εργάσιμες ώρες– αλλά μπορούν να θέσουν σαφή όρια μεταξύ της προσωπικής και της επαγγελματικής ζωής. Για τους νεότερους σε ηλικία υπαλλήλους, παρατηρήθηκε ότι η τεχνολογία δεν αντιμετωπίζεται ως πηγή άγχους. Τέλος, οι οργανισμοί θα πρέπει να ενθαρρύνουν και να υποστηρίζουν τους εργαζόμενους να προστατεύουν την ισορροπία της επαγγελματικής τους ζωής.Τεκμήριο Implementation of Balanced Scorecard method to define KPIs in real case study: Hellenic Passive House Institute (H.P.H.I)(2023-05-22) Ματζάκος, Νικόλαος; Matzakos, Nikolaos; Athens University of Economics and Business, Department of Management Science and Technology; Pramatari, Aikaterini; Chatziantoniou, Damianos; Poulymenakou, AngelikiΣκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να αναλύσει το θεωρητικό υπόβαθρο του Strategic Performance Management (SPM) και των συστατικών του. Εκτός αυτού, η παρούσα μελέτη σκοπεύει να αναλύσει τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό (Μ.Κ.Ο) του Ελληνικού Ινστιτούτου Παθητικού Κτιρίου (Ε.Ι.ΠΑ.Κ) ως προς τη δομή και τις διαδικασίες με σκοπό την εφαρμογή της μεθόδου Balanced Scorecard (BSC). Ο σκοπός αυτής της μελέτης περίπτωσης είναι να προτείνει βασικούς δείκτες απόδοσης (KPIs) ενσωματωμένους σε μια BSC, να βελτιώσει την απόδοση του ιδρύματος και να εντοπίσει πιθανούς τομείς ανάπτυξης. Ακολουθώντας τη μεθοδολογία της βιβλιογραφικής έρευνας, στόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι αρχικά ο ορισμός της ευρύτερη έννοιας του SPM στα κεφάλαια 1, 2, 3. Αρχικά, το SPM αναλύεται ως προς τον ορισμό και τη σημασία του και στη συνέχεια ως προς τα μοντέλα που χρησιμοποιούνται για την εφαρμογή του. Εκτός αυτού, αναφέρονται οι βέλτιστες πρακτικές και οι προκλήσεις της εφαρμογής του SPM, εστιάζοντας στους μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς. Ως ένα από τα κύρια πλαίσια έκφρασης του SPM, η BSC αναλύεται στο βαθμό του ορισμού, της σημασίας και της υλοποίησής της προκειμένου να αποτυπωθεί η ολιστική εικόνα αυτού του διαχρονικού εργαλείου. Στη συνέχεια, ως κύριο μέρος της BSC, αναφέρεται ο ορισμός του KPI μαζί με τη σημασία του ενώ επίσης δίνονται ορισμένα ενδεικτικά παραδείγματα για τις ΜΚΟ. Τέλος, διευκρινίζονται οι σχέσεις μεταξύ SPM, BSC και KPI προκειμένου να καθοριστεί πλήρως το βασικό θεωρητικό πλαίσιο της διατριβής. Ο δεύτερος βασικός στόχος της διατριβής είναι η αποδόμηση του Ε.Ι.ΠΑ.Κ με σκοπό την κατανόηση της δομής και των λειτουργιών του. Η ανάλυση του Ε.Ι.ΠΑ.Κ πραγματοποιείται στα κεφάλαια 4-11 και επιτυγχάνεται μέσω εστιασμένων συνεντεύξεων με εργαζόμενους του ινστιτούτου και ακολουθώντας το πλαίσιο work-centered analysis (WCA) (Alter, S. 1999). Αρχικά, αναφέρεται ο ορισμός του παθητικού κτιρίου και στη συνέχεια γίνεται μια σύντομη περιγραφή του Ε.Ι.ΠΑ.Κ. Στη συνέχεια, ακολουθώντας το πλαίσιο WCA που αποτελείται από έξι διαφορετικά στοιχεία, το Ε.Ι.ΠΑ.Κ αναλύεται σε όρους πελατών, προϊόντων-υπηρεσιών, επιχειρηματικών διαδικασιών, συμμετεχόντων, πληροφοριών και τεχνολογίας προκειμένου να γίνει κατανοητό το πώς λειτουργεί ο οργανισμός. Επίσης, παρουσιάζεται ένας επιχειρηματικό καμβάς (business model canvas) προκειμένου να δοθεί μία ολοκληρωμένη εικόνα για το ινστιτούτο εστιάζοντας στα στοιχεία που το χαρακτηρίζουν. Συμπληρωματικά σε αυτά, το ινστιτούτο αξιολογείται ως προς την αρχιτεκτονική και την απόδοσή του. Μετά την αξιολόγηση, γίνονται συστάσεις για παρέμβαση για το ινστιτούτο προκειμένου να βελτιστοποιηθούν οι διαδικασίες και οι υπηρεσίες του. Τέλος, παρουσιάζονται οι υφιστάμενοι KPIs του ινστιτούτου, ενσωματωμένοι σε μια BSC. Μετά την ανάλυση που προαναφέρθηκε, ο τρίτος στόχος της διατριβής είναι η εφαρμογή μιας BSC σε μια πραγματική μελέτη περίπτωσης για το Ε.Ι.ΠΑ.Κ, προκειμένου να βοηθήσει το ινστιτούτο να μεταφράσει τους στρατηγικούς στόχους του σε ένα σύνολο μετρήσιμων στόχων. Συγκεκριμένα, δεδομένου ότι το ινστιτούτο είναι ένας ιδιαίτερος τύπος οργανισμού ως Μ.Κ.Ο, προτείνονται 22 νέοι KPIs, που ενσωματώνονται σε μία αναθεωρημένη BSC καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα δεικτών σχετικούς με οικονομία, εσωτερικές διαδικασίες, πελάτες και ανάπτυξης του προσωπικού. Μετά την παρουσίαση της αναθεωρημένης BSC, στο παράρτημα, παρουσιάζεται ένα δέντρο διαδικασιών των τεσσάρων κύριων διαδικασιών του Ε.Ι.ΠΑ.Κ, μαζί με ένα παράδειγμα εγγράφου επιχειρηματικής διαδικασίας και μια μοντελοποίηση ορισμένων διαδικασιών με χρήση του λογισμικού ARIS.Τεκμήριο Η ομαδική μάθηση στο χώρο εργασίας: η επίδραση ατομικών και οργανωσιακών παραγόντων(2022-03-22) Φατούρος, Ιωάννης; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας; Νικολάου, Ιωάννης; Νικάνδρου, ΕιρήνηΗ ομαδική μάθηση έχει μεγάλη σημαία για τους οργανισμούς, αποτελώντας έναν παράγοντα που σχετίζεται με θετικά οργανωσιακά αποτελέσματα όπως η απόδοση. Η ανασκόπηση δείχνει μια ευρεία γκάμα παραγόντων που σχετίζονται με τη ομαδική μάθηση. Η παρούσα έρευνα εστιάζει σε παράγοντες που ανήκουν στο ρεύμα της θετικής οργανωσιακής παιδείας, ενστερνιζόμενη και μια σχεσιακή προσέγγιση για τη μάθηση, περιλαμβάνοντας τόσο ατομικούς όσο και οργανωσιακούς παράγοντες. Συγκεκριμένα στην έρευνα αναπτύσσονται οι παράγοντες της ψυχικής ανθεκτικότητας, της ψυχολογικής ασφάλειας, των συνδέσεων υψηλής ποιότητας και της υποστήριξης από τον προϊστάμενο. Η συνεισφορά της παρούσας είναι μεγάλη καθώς διερευνά τα στοιχεία αυτά σωρευτικά για πρώτη φορά στα πλαίσια της ελληνικής κουλτούρας σε μία έρευνα. Η συμπλήρωση του ερωτηματολογίου έγινε διαδικτυακά μέσω της πλατφόρμας google forms. Το δείγμα περιλάμβανε 101 εργαζομένους από οργανισμούς στην Ελλάδα που εργάζονται σε ομάδες. Δεδομένα από 91 συμμετέχοντες επιλέχθηκαν για την τελική ανάλυση. Αρχικά τα αποτελέσματα από την ανάλυση αξιοπιστίας έδειξαν ικανοποιητικά αποτελέσματα στο δείκτη εσωτερικής αξιοπιστίας για τις χρησιμοποιούμενες κλίμακες ακόμη και για την κλίμακα των συνδέσεων υψηλής ποιότητας η οποία μεταφράστηκα στα Ελληνικά για τις ανάγκες της παρούσας. Για τη διερεύνηση των υποθέσεων διενεργήθηκαν μια σειρά από αναλύσεις συσχετίσεων και αναλύσεων παλινδρόμησης. Οι υποθέσεις στην πλειοψηφία τους επιβεβαιώθηκαν ερχόμενες σε συμφωνία με τη θεωρία και την προηγούμενη έρευνα. Συγκεκριμένα διαπιστώθηκε πως υπάρχει θετική σχέση μεταξύ των ανεξάρτητων μεταβλητών της έρευνας και της ομαδικής μάθησης. Χαρακτηριστικό είναι πως η ψυχολογική ασφάλεια διαμεσολαβεί στη σχέση ανάμεσα στην υποστήριξη από το προϊστάμενο και την ομαδική μάθηση. Όσον αφορά τις συνδέσεις υψηλής ποιότητας, που στην παρούσα μελετήθηκαν μέσα από την οπτική του σχεσιακού συντονισμού και χαρακτηρίζονται από κοινή γνώση, στόχους και αμοιβαίο σεβασμό, αυτές φαίνεται από μόνες τους αρκούν για την εκδήλωση συμπεριφορών ομαδικής μάθησης. Πέραν των περιορισμών απαιτείται περισσότερη έρευνα στο μέλλον για την απόδειξη ολοκληρωμένων μοντέλων που θα δείξουν καλύτερα σχέσεις αιτιότητας.Τεκμήριο Η επίδραση της ενσωμάτωσης στη χώρα φιλοξενίας και οι παράγοντες από τη χώρα καταγωγής στην πρόθεση για επαναπατρισμό(2023-01-31) Ρώτας, Μάριος; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας; Βακόλα, Μαρία; Χυτήρη, Αλεξάνδρα-Παρασκευή; Παναγιωτοπούλου, ΛήδαΗ δραστηριοποίηση των πολυεθνικών εταιρειών σε άλλες χώρες έχει αυξήσει τον αριθμό των διεθνών αποστολών παγκοσμίως. Ως “expatriates” δεν λογίζονται μόνο όσοι μετακινούνται στο εξωτερικό για να εργαστούν σε θυγατρικές της εταιρείας που ανήκουν, αλλά και εκείνοι που αναλαμβάνουν ατομικά την πρωτοβουλία να εγκατασταθούν σε μια άλλη χώρα, για λόγους καλύτερης διαβίωσης, επαγγελματικών ευκαιριών, αλλά και lifestyle. Ανεξάρτητα από τους σκοπούς και τη διάρκεια παραμονής τους, εγείρεται το ερώτημα για τους παράγοντες που τους επηρεάζουν στην πρόθεση επαναπατρισμού. Με βάση τη θεωρία των παραγόντων «έλξης» - «ώθησης» για παραμονή ή επαναπατρισμό, σκοπός της παρούσας έρευνας είναι διερευνήσει το ρόλο τους στην επιθυμία των “expatriates” να επιστρέψουν στη χώρα καταγωγής τους. Έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 128 “expatriates” από διάφορες χώρες κατέδειξε ότι ο υψηλός βαθμός της ενσωμάτωσης καριέρας και της ενσωμάτωσης στην κοινότητα της χώρας φιλοξενίας μειώνει την πρόθεση επαναπατρισμού. Ωστόσο, η έντονη πίεση και η οικογενειακή ενθάρρυνση από τη χώρα καταγωγής και ενδεχόμενα “shocks” (έκτακτες καταστάσεις) που πιθανώς προκύπτουν αυξάνουν την επιθυμία του “ex-patriate” να επιστρέψει στην πατρίδα του. Η εστίαση σε συγκεκριμένα δημογραφικά στοιχεία έδειξε πως οι νέοι κάτω των 30 έχουν μεγαλύτερη πρόθεση επαναπατρισμού από τους ηλικιακά μεγαλύτερους, ενώ οι παντρεμένοι επιθυμούν την παραμονή τους στη χώρα φιλοξενίας, αποφεύγοντας κάθε σκέψη επιστροφής στη χώρα καταγωγής. Τα ευρήματα της έρευνας αξιοποιούνται από το τμήμα ΔΑΔ μιας εταιρείας, είτε βρίσκεται στη χώρα καταγωγής είτε στη χώρα φιλοξενίας, ώστε να εφαρμόσει τις κατάλληλες πρακτικές, για να επιτύχει τον επαναπατρισμό ή την παραμονή του “expatriate” αντίστοιχα. Ειδικά για μια χώρα όπως η Ελλάδα, που έχει πληγεί από το φαινόμενο της «διαρροής μυαλών» (brain drain), οι εταιρείες οφείλουν να εστιάσουν στους πιο σημαντικούς παράγοντες που αφορούν τους Έλληνες “expatriates”, ώστε να επιτύχουν το “brain gain”, την επιστροφή τους, δηλαδή, στην Ελλάδα.Τεκμήριο Μετασχηματιστική ηγεσία και δέσμευση στην αλλαγή: ο ρόλος των συναισθημάτων των ακολούθων και της εμπιστοσύνης στον ηγέτη. Μία έρευνα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση(2021-05-04) Παπαδάκης, Κωνσταντίνος; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας; Κατσαρός, ΚλεάνθηςΗ παρούσα εργασία έχει ως θεματική τη μετασχηματιστική ηγεσία και τη δέσμευση στην αλλαγή, σε συνάρτηση με το ρόλο των συναισθημάτων των ακολούθων και την εμπιστοσύνη στον ηγέτη. Στο πλαίσιο αυτό, η εργασία χωρίζεται σε δύο βασικά μέρη, τη βιβλιογραφική επισκόπηση και το ερευνητικό μέρος. Σε θεωρητικό επίπεδο, μέσα από τη βιβλιογραφική επισκόπηση, αποσαφηνίζονται αρχικά η έννοια της ηγεσίας και παρουσιάζονται οι διαφορές ηγέτη - μάνατζερ και τα χαρακτηριστικά του ηγέτη. Στη συνέχεια, γίνεται λόγος για σύγχρονες μορφές ηγεσίας και συγκεκριμένα για τη μετασχηματιστική, τη συναλλακτική και τη χαρισματική ηγεσία. Εστιάζοντας στο ρόλο της μετασχηματιστικής ηγεσίας στο χώρο της εκπαίδευσης και αναδεικνύοντας τη σημασία της οργανωσιακής δέσμευσης και της δέσμευσης για αλλαγή των εργαζομένων σε έναν οργανισμό, παρουσιάζεται το μοντέλο των τριών συνιστωσών των Meyer & Allen, που περιλαμβάνει τη συναισθηματική, συνεχιζόμενη και κανονιστική δέσμευση. Με βάση τα παραπάνω γίνεται σύγκριση των τριών συνιστωσών και κριτική θεώρηση στο μοντέλο.Το θεωρητικό μέρος ολοκληρώνεται εξετάζοντας την οργανωσιακή δέσμευση των εκπαιδευτικών και τη σχέση ηγεσίας και οργανωσιακής δέσμευσης των εκπαιδευτικών, όπως και τον ρόλο των θετικών και αρνητικών συναισθημάτων κατά την οργανωσιακή αλλαγή και της εμπιστοσύνης στον ηγέτη. Σκοπός της είναι να επισημανθούν και να επαληθευτούν οι θετικές και αρνητικές σχέσεις αλληλεπίδρασης μεταξύ των μεταβλητών που εξετάζονται.Ειδικότερα, για τη συλλογή των στοιχείων χρησιμοποιήθηκε ποσοτική έρευνα βάσει ερωτηματολογίων που διαμοιράστηκαν σε 112 εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Τα αποτελέσματα της έρευνας κατέδειξαν την προβλεπτική σχέση της μετασχηματιστικής ηγεσίας, των θετικών-αρνητικών συναισθημάτων και της εμπιστοσύνης στην ηγεσία με την οργανωσιακή δέσμευση, τόσο μία προς μία όσο και ως σύνολο. Τα αποτελέσματα της έρευνας αποτελούν σημαντικά στοιχεία, τόσο για την υπάρχουσα βιβλιογραφία, όσο και για σχετικές μελλοντικές έρευνες, είτε στον τομέα της εκπαίδευσης είτε στον ευρύτερο οργανωσιακό τομέα.Τεκμήριο Διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού και ψηφιακός μετασχηματισμός: η περίπτωση των τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης για τις διαδικασίες της ΔΑΔ(2021) Καραβασιλείου, Αικατερίνη; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας; Πουλυμενάκου, ΑγγελικήΜέσα από ένα σύνολο πολλών και σημαντικών τεχνολογικών επιτευγμάτων βρισκόμαστε πια σε μία εποχή που ο κλάδος της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού έχει αρχίσει να εξελίσσεται και από αναλογικός να μετατρέπεται σταδιακά σε ολοένα και περισσότερο ψηφιακός. Έχοντας ήδη υιοθετήσει τεχνολογίες που παρέχουν στους περισσότερους πλέον οργανισμούς συστήματα ERP και HRIS και αξιοποιώντας πλέον σε καθημερινή βάση το Διαδίκτυο και εν γένει Web εφαρμογές, ήρθε η ώρα για το HR να πάει ένα βήμα παραπέρα. Αυτό καθίσταται εφικτό κάνοντας πλέον χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης σε καθημερινές διαδικασίες της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού. Η παρούσα εργασία αναλύει ένα πολύ μεγάλο πλήθος από τέτοιες εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης εξειδικευμένες στις διαδικασίες HR, εξηγώντας επιπλέον, τόσο τις συγκεκριμένες τεχνολογίες που σε κάθε περίπτωση χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία τους όσο και τις θετικές επιπτώσεις που αυτές έχουν στην κάθε HR διαδικασία. Η παρούσα έρευνα επιπλέον, μελετά τη γνώση πληροφορικής, καθώς και την ήδη υπάρχουσα ενασχόληση με εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης για το HR από επαγγελματίες του χώρου. Επιπλέον, κάνοντας χρήση ενός διευρυμένου Μοντέλου Αποδοχής Τεχνολογιών σε συνδυασμό με το Δομικό Μοντέλο Εξισώσεων ερευνώνται οι παράγοντες, οι οποίοι επιδρούν στην πρόθεση υιοθέτησης εφαρμογών Τεχνητής Νοημοσύνης στον κλάδο της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού και προκύπτουν συμπεράσματα όσον αφορά το βαθμό στον οποίο η αντιλαμβανόμενη χρησιμότητα της εν λόγω εφαρμογής, η αντιλαμβανόμενη ευκολία χρήσης της, η στάση απέναντι στη χρήση της, η επιρροή στις αντιλήψεις του ατόμου από άλλους ανθρώπους ή την κοινωνία, καθώς και η προσωπική ικανότητα του καθενός επηρεάζουν τελικά ή όχι την πρόθεση υιοθέτησης της Τεχνητής Νοημοσύνης στο HR.Τεκμήριο H συμβολή του team coaching στην ανάπτυξη στελεχών και στη βελτίωση της απόδοσής τους(2021) Μπρόζου, Στυλιανή; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας; Ιορδάνογλου, ΔήμητραO σκoπός αυτής της μελέτης είναι η παρoυσίαση του cοaching, με έμφαση στη μέθoδo τoυ team cοaching, πως μπoρεί να γίνει χρήση τους από έναν oργανισμό καθώς και η διερεύνηση της συμβoλής τoυς στην ανάπτυξη και βελτίωση τoυ ανθρώπινoυ δυναμικoύ και ιδιαίτερα των στελεχών στην Ελληνική πραγματικότητα. Προς ικανοποίηση των παραπάνω, η ερευνητική μέθoδoς πoυ ακoλoυθήθηκε είναι η ποιοτική έρευνα, ημιδομημένων συνεντεύξεων, πoυ στηρίχθηκε σε μικρό δείγμα σκόπιμης δειγματoληψίας (purpοsive sampling). Συνολικά ελήφθησαν δέκα (10) συνεντεύξεις, με το δείγμα της έρευνας να περιλαμβάνει συνεντεύξεις από στελέχη Ανθρώπινου Δυναμικού (ΗR) μεγάλων και μεσαίων πολυεθνικών εταιρειών (που δρουν στην Ελλάδα), μιας μεγάλης ελληνικής εταιρείας αλλά και πιστοποιημένους coaches. Κύριος περιορισμός της έρευνας ήταν το σχετικά μικρό δείγμα, ωστόσo τα απoτελέσματα και οι αναλύσεις πoυ παρoυσιάζoνται είναι αξιόπιστα, δεδoμένου ότι τo δείγμα απoτελείται από έμπειρoυς επαγγελματίες σε αυτό το τομέα. Η ανασκόπηση της διεθνoύς και ελληνικής επιστημoνικής βιβλιoγραφίας-αρθρoγραφίας έδειξε ότι τo cοaching έχει να επιδείξει σημαντικά απoτελέσματα στην ανάπτυξη στελεχών, στην ανάπτυξη των ικανoτήτων τoυς, την αντιμετώπιση αλλαγών και κρίσεων και την αυτoεκτίμηση στην ανάπτυξη της ηγεσίας και τις επιδόσεις, αυξημένα επίπεδα δέσμευσης των εργαζoμένων και βελτίωση της oμαδικής εργασίας. Τα ευρήματα έδειξαν ότι η χρήση τεχνικών ή και προγραμμάτων coaching επιφέρει θετικά απoτελέσματα, τόσo σε ατoμικό όσo και σε oμαδικό και oργανωτικό επίπεδo, ενώ βoηθά στην ανάπτυξη ικανoτήτων/δεξιoτήτων των εργαζoμένων και των στελεχών. Στην Eλλάδα εφαρμόζoνται από μεγάλoυς πoλυεθνικoύς oργανισμoύς πoυ τo έχoυν εντάξει στην κoυλτoύρα τoυς, από μεγάλoυς ελληνικούς oργανισμούς πoυ επενδύoυν στην ανάπτυξη τoυ πρoσωπικoύ τoυς. Τέλος, από το δείγμα προέκυψε ότι η χρήση της μεθόδου team coaching, παραμένει ακόμη πολύ περιορισμένη. Συχνά, συγχέεται με τη παρακολούθηση ολιγοήμερων σεμιναρίων, ενώ τέθηκε και το ζήτημα μη ύπαρξης coaches που να μπορούν να υποστηρίξουν αποτελεσματικά αυτή τη μέθοδο.
