PYXIDA Institutional Repository
and Digital Library
 Home
Collections :

Title :Ψυχολογικές και συμπεριφορικές αποκρίσεις των millennials υψηλής μόρφωσης στην πανδημία του COVID-19
Alternative Title :Psychological and behavioral responses of highly educated millennials in the COVID-19 pandemic
Creator :Αρκουλή, Χαραλαμπία
Contributor :Κρυστάλλης, Αθανάσιος (Επιβλέπων καθηγητής)
Σαλαβού, Ελένη (Εξεταστής)
Ήντουνας, Κωνσταντίνος (Εξεταστής)
Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων (Degree granting institution)
Type :Text
Extent :64σ.
Language :el
Identifier :http://www.pyxida.aueb.gr/index.php?op=view_object&object_id=8563
Abstract :H παρούσα έρευνα έχει σκοπό να μελετήσει πόσο επηρεάζει η πανδημία του κορωνοϊού τα συναισθήματα της γενιάς των millennials (ηλικίας 25-45 ετών) υψηλού μορφωτικού επιπέδου στην Αττική, με απώτερο στόχο να συσχετιστεί το είδος των συναισθημάτων με συγκεκριμένα αίτια (χαρακτηριστικά των ερωτώμενων) και αποτελέσματα (διαφορετικά είδη συμπεριφορών τους). Ο σκοπός της έρευνας είναι να συνεισφέρει με επιστημονική γνώση υποβοηθώντας τους φορείς που φέρουν την ευθύνη λήψης αποφάσεων σχετικών με τη δημόσια υγεία και πολιτική να κατανοήσουν το ψυχολογικό υπόβαθρο των ατόμων μέσα στην κρίση, να ενημερωθούν για το προφίλ των ανθρώπων που επηρεάζονται περισσότερο συναισθηματικά και να λάβουν τα αντίστοιχα μέτρα. Συγκεκριμένα, να ευαισθητοποιηθούν σε αλλαγές στον τρόπο ζωής, έτσι ώστε να αποφευχθούν βλαβερές διατροφικές συνήθειες που θα οδηγήσουν σε προβλήματα υγείας. Επιπλέον να ενημερωθούν για το πώς αλλάζουν οι συμπεριφορές των ατόμων απέναντι στους κανόνες του Ε.Ο.Δ.Υ. ανάλογα με τα συναισθήματα που βιώνουν, έτσι ώστε να πάρουν τα κατάλληλα μέτρα για να έχουν τη μεγαλύτερη δυνατή συμμόρφωση των πολιτών. Δευτερευόντως, η παρούσα εργασία αποσκοπεί στο να προσφέρει πληροφορίες στους αντίστοιχους κλάδους της αγοράς σχετικά με τον τρόπο που το συναισθηματικό υπόβαθρο των καταναλωτών στην πανδημία μπορεί να επηρεάσει και με ποιον τρόπο τις αγοραστικές τους συνήθειες. Με βάση μια εκτενή ανασκόπηση της σχετικής βιβλιογραφίας διατυπώθηκαν δυο ερευνητικά ερωτήματα τα οποία και μελετήθηκαν. Το πρώτο αφορούσε το πώς ο συνδυασμός κοινωνικο-δημογραφικών χαρακτηριστικών και πεποιθήσεων (πίστη σε θεωρίες συνομωσίας, στη θεία παρέμβαση) της γενιάς των millennials επηρεάζει την εμφάνιση φόβου, άγχους, στρες και κατάθλιψης, και το δεύτερο αφορούσε το πώς τα συναισθήματα αυτά επηρεάζουν μια σειρά συμπεριφορών αυτής της γενιάς, όπως τη συμμόρφωση με τις οδηγίες των υπευθύνων λήψης αποφάσεων σχετικών με τη δημόσια υγεία και πολιτική (Ε.Ο.Δ.Υ.) και τις αλλαγές σε θέματα καταναλωτικής συμπεριφοράς και τρόπου ζωής. Για να απαντηθούν αυτά τα ερευνητικά ερωτήματα συντάχθηκε ένα ερωτηματολόγιο με βάση ανάλογα ερωτηματολόγια και επιμέρους ερωτήσεις που βρέθηκαν στη σχετική βιβλιογραφία. Οι ερωτήσεις που κλήθηκαν να απαντήσουν οι εθελοντές μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Google Forms είχαν σχέση με δημογραφικά χαρακτηριστικά όπως η ηλικία, το φύλο, η οικογενειακή κατάσταση, το εισόδημα και τη μεταβολή αυτού. Στη συνέχεια ακολούθησαν ερωτήσεις σχετικές με αλλαγές στη διατροφή, την άσκηση και το κάπνισμα. Η μεταβολή των συναισθημάτων όπως ο φόβος, το άγχος, το στρες και η κατάθλιψη εκτιμήθηκαν με τη χρήση των επίσημων κλιμάκων DASS-21 και Fear of Covid-19. Τέλος, υπήρχαν ερωτήσεις που μελετούσαν, αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά, συμπεριφορές ασφαλείας που υιοθετήθηκαν και τέλος απόψεις γύρω από διάφορες θεωρίες συνομωσίας. Στην έρευνα έλαβαν μέρος 449 άτομα εκ των οποίων οι 162 απαντήσεις απορρίφθηκαν γιατί δεν ικανοποιούσαν τα κριτήρια επιλογής. Ως αποτέλεσμα, το τελικό δείγμα των Ν=287 millennials αποτελείται από κατοίκους της Αττικής, υψηλού μορφωτικού επιπέδου, και με αντιπροσωπευτικό ισομερισμό αυτών στα δύο φύλα. Ακολούθησε στατιστική ανάλυση των απαντήσεων η οποία έγινε με τη χρήση SPSS (Statistic Package for Social Sciences).Χρησιμοποιώντας τη στατιστική μέθοδο cluster analysis, το δείγμα χωρίστηκε σε τέσσερις ομάδες με βάση την ένταση των συναισθημάτων φόβου, άγχους, στρες και κατάθλιψης που βίωσαν κατά τη διάρκεια της 2ης περιόδου εγκλεισμού (φθινόπωρο 2020): α) τους «ανεπηρέαστους» (28,6%) β) τους «ισορροπημένους» (48,1%), γ) τους «συναισθηματικούς» (13,2%) και δ) τους «ευαίσθητους» (10,1%). Από τις συσχετίσεις που έγιναν παρατηρήθηκε ότι: α) οι γυναίκες είναι περισσότερο ευαίσθητες από τους άνδρες β) όσο περισσότερο ευαίσθητος είναι κάποιος, τόσο έχει την τάση να καταναλώνει περισσότερο φαγητό, καφέ, ανθυγιεινό φαγητό και να παίρνει βάρος γ) όσο περισσότερο ευαίσθητος είναι κάποιος τόσο τείνει να ακολουθεί κανόνες που ορίζονται για την ασφάλεια του και την προστασία του δ) όσο περισσότερο ευαίσθητος είναι κάποιος τόσο πιστεύει σε θεωρίες συνομωσίας και προσεύχεται στο Θεό ε) όσο περισσότερο ευαίσθητος είναι κάποιος τόσο περισσότερο οι καταναλωτικές συμπεριφορές του σχετίζονται με την διαφύλαξη της προσωπικής του υγείας, όπως η επιλογή καταστημάτων υψηλής υγειονομικής ασφάλειας, με μειωμένο χρόνο παραμονής και ταυτόχρονη στροφή στις online αγορές.
The purpose of this current survey is to estimate the emotional impact of the coronavirus on Attica-residing millennials with a higher education and to correlate these emotions with specific causes (characteristic of the people who were questioned) and results (different kinds of behavior). The aim of this research is also to contribute to and assist the institutions which bear the responsibility of making decisions regarding public health and related policies to understand the psychological background of the citizens during the crisis, to inform them about the psychological profile of the people who are most affected and to help them take all the necessary measures. In particular, to grow awareness to changes in people’s way of life, so that harmful dietary habits which can lead to health problems can be avoided. Additionally, to inform them of behavioral changes towards the N.O.P.H. regulations based on people’s emotions, so that they can take the appropriate measures and ensure maximum compliance. Secondly, the purpose of this work is to provide information regarding the way people’s emotional background can affect their consumer habits, to the various market branches.Based on a thorough review of the related bibliography, two research questions were posed and studied. The first one was: How does the combination of societal and demographic characteristics as well as personal beliefs (conspiracy theories, divine intervention) of millenials affect the appearance of depression, anxiety, stress and fear? The second one was: How do emotions such as anxiety, stress, fear and depression affect the behavior of this generation, in areas such as compliance to the National Organization of Public Health guidelines and the changes to matters of consumer behavior and way of life.A questionnaire was developed to answer these research questions, based on various other related questionnaires obtained from related bibliography. The questions which the participants of this survey were asked to answer via the Google Forms platform had to do with demographic characteristics such as age, gender, marital status, income and income changes and were followed by questions regarding changes in diet, exercise and smoking habits. The changes in emotions such as fear, anxiety stress and depression were calculated using official scales such as DASS-21 and Fear of Covid-19. Finally, there were questions regarding changes in consumer behavior and the coping strategies which were adopted, as well as the participants’ views on various conspiracy theories.449 people participated in this survey, 162 responses of which were rejected due to not meeting the necessary criteria. As a result, the final sample of N=287 millenials is comprised of Attica residents, having a higher education, with both the male and female genders equally represented. An analysis of the responses followed, using SPSS (Statistical Package for Social Sciences).By using cluster analysis, the sample was divided into 4 groups, based on the intensity of emotions of fear, anxiety, stress and depression they experienced during the 2nd confinement period (autumn of 2020): a) Unaffected (28.6%) b) Balanced (48.1%) c) Emotional (13.2%) and d) Sensitive (10.1%). Using the correlations produced it was deduced that a) Women are more sensitive than men, b) The more sensitive people are, the more they tend to consume more food, coffee, junk food and gain weight, c) The more sensitive people are, the more they tend to follow rules and regulations regarding their safety and protection, d) The more sensitive people are, the more they believe in conspiracy theories and pray to God and e) The more sensitive people are, the more their consumer behavior is related to the safeguarding of their personal health (such as preferring shopping at stores with higher hygienic standards, remaining inside said stores for a reduced amount of time and at the same time shifting more and more towards online shopping).
Subject :Ψυχολογικές αποκρίσεις
Συμπεριφορικές αποκρίσεις
Πανδημία
Κορωνοϊός
Psychological responses
Behavioural responses
Pandemic
COVID-19
Date Available :2024-04-18
Date Issued :04/18/2021
Date Submitted :2021-04-18 11:03:40
Access Rights :Three-year restricted area
Licence :

File: Arkouli_2021.pdf

Type: application/pdf