Πλοήγηση ανά Επιβλέπων "Kavussanos, Manolis G."
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Α Β Γ Δ Ε Ζ Η Θ Ι Κ Λ Μ Ν Ξ Ο Π Ρ Σ Τ Υ Φ Χ Ψ Ω
Τώρα δείχνει 1 - 3 από 3
- Αποτελέσματα ανά σελίδα
- Επιλογές ταξινόμησης
Τεκμήριο Cross-listing arbitrage opportunities for greek stocks in the german market(12-07-2022) Minchev, Radostin; Athens University of Economics and Business, Department of Accounting and Finance; Chalamandaris, George; Tsekrekos, Andrianos; Kavussanos, Manolis G.Η παρούσα εργασία εξετάζει τις πιθανές ευκαιρίες κερδοσκοπίας για ελληνικές μετοχές εισηγμένες σε γερμανικά χρηματιστήρια, καθώς και την επίδραση του τόπου διαπραγμάτευσης στις διαφορές απόδοσης μεταξύ αυτών των δύο αγορών. Χρησιμοποιώντας ένα μοναδικό δείγμα 149 διαφορετικών καταχωρημένων μετοχών για 43 ελληνικές μετοχές για τη χρονική περίοδο 2013 έως το τέλος του 2021, τα στοιχεία για τις ιστορικές ευκαιρίες κερδοσκοπίας και τα σχετικά πιθανά κέρδη υπολογίζονται χρησιμοποιώντας δύο διαφορετικά σύνολα εμπειρικών δεδομένων. Τα αποτελέσματα δείχνουν πολλές περιπτώσεις όπου η εφαρμογή μιας στρατηγικής συναλλαγών άμεσου αρμπιτράζ μεταξύ εγχώριας και ξένης αγοράς μπορεί να αποφέρει δίκαιες αποδόσεις 2,51% κατά μέσο όρο έως και σχεδόν 20% σε ορισμένες σπάνιες περιπτώσεις. Το μεγαλύτερο μέρος της συχνότητας που σχετίζεται με αυτές τις ευκαιρίες αποδίδεται στο Χρηματιστήριο της Στουτγάρδης για το οποίο τα αποτελέσματα φαίνεται να αποκλίνουν από τα υπόλοιπα Γερμανικά Χρηματιστήρια. Τα αποτελέσματα που προκύπτουν από τη χρήση και των δύο συνόλων δεδομένων υποδηλώνουν έντονα ότι η κατεύθυνση του arbitrage συνδέεται σχεδόν πάντα με υψηλότερες τιμές διαπραγμάτευσης στα Χρηματιστήρια Αθηνών από εκείνες των ξένων εισηγμένων σε κάθε μεμονωμένη περίπτωση. Για να μελετηθεί η επίδραση της τοποθεσίας στις αποδόσεις των μετοχών, ο Γενικός Δείκτη του Χρηματιστηρίου Αθηνών και ο Γερμανικός δείκτης Νταξ( Deutsche Boerse Dax Index ) ορίζονται σε διακομιστές που αντιπροσωπεύουν κάθε τοποθεσία αντίστοιχα. Τα αποτελέσματα της παλινδρόμησης αποδεικνύουν ότι η εγχώρια αγορά (Ελλάδα) λειτουργεί ως πρωτογενής αγορά στην προκειμένη περίπτωση και η αγορά εξωτερικού (Γερμανία) λειτουργεί ως δευτερογενής με δύο μόνο εξαιρέσεις, αυτή της Τράπεζας της Ελλάδος και της Αρχής Λιμένος Πειραιώς Α.Ε., όπου η γερμανική αγορά έχει συνολικά μεγαλύτερη επιρροή στις αποκλίσεις των αποδόσεων των μετοχών.Τεκμήριο Freight rate volatility spillover analysis on primary capesize spot routes(2021) Gavalas, Nikolaos; Kolovos, Georgios; Γαβαλάς, Νικόλαος; Κολοβός, Γεώργιος; Athens University of Economics and Business, Department of Accounting and Finance; Moutos, Thomas; Androutsopoulos, Konstantinos; Kavussanos, Manolis G.This thesis focuses on the examination of dynamic volatility spillovers between five primary spot Baltic Capesize routes. The time series sample consists of daily prices of the Baltic Capesize spot freight rate indices C2 (Tubarao – Rotterdam), C3 (Tubarao – Qingdao), C5 (West Australia – Qingdao), C7 (Bolivar – Rotterdam) and C17 (Saldanha Bay – Qingdao) that cover the period from 2014 to 2021. The logarithmic returns of the individual Capesize routes freight rates were fitted in a Vector Error Correction Model (VECM) which provided information on the lead-lag relationship between the routes, as well as the basis for the subsequent Impulse Response Function Analysis (IRF). The resulting IRF graphs provided great insight into the way a shock in one endogenous variable affects the rest of the endogenous variables.In the next step, a multivariate VECM-DCC-GARCH(1,1) model was estimated in order to accurately explain the time-varying conditional volatility and simultaneously capture the dynamics between the variables over time. The conditional variance estimates predicted by the DCC-GARCH model were then fitted on a VAR Model of order 3, so that the Diebold-Yilmaz Spillover Index approach could be applied. Based on the Generalized Factor Error Variance Decomposition, the Diebold-Yilmaz Spillover Indices confirmed the existence of dynamic volatility spillovers between the primary spot Capesize routes.Τεκμήριο The impact of freight rates, oil prices and ships' values on stocks prices of listed tanker shipping companies(11/30/2021) Grigoriou, Andreas; Paliogiannis, Fanourios-Thomas; Γρηγορίου, Ανδρέας; Παλιογιάννης, Φανούριος-Θωμάς; Athens University of Economics and Business, Department of Accounting and Finance; Demirakos, Efthimios; Rompolis, Leonidas; Kavussanos, Manolis G.The purpose of this paper is to investigate and present the impact of shipping market determinants on the stock prices of shipping companies. After collecting data for an 8-year period between August 2014 and September 2021, we are going to examine whether there is any kind of relation between stock prices returns with shipping freight rates, oil prices, vessels’ values as well as other economic and financial indicators, to provide further information to the existing bibliography of shipping stock prices forecasting as there is no other paper in the literature examining this impact simultaneously. Our findings indicated that Baltic Dirty Tanker Index (BDTI) and Baltic Clean Tanker Index (BCTI) have a positive correlation with the average share price of the 15 tanker companies that comprise our sample of companies however is rather mediocre both in levels and returns of the variables. In addition, BDTI’s and BCTI’s p-values showed statistical insignificance in regard to the Ordinary Least Squares (OLS) output where the returns of the data were regressed as well as the freight indices do not Granger cause the share prices neither in terms of the returns nor in terms of their volatilities. As for the tankers’ secondhand market and its effect on tankers’ companies share price, the correlation matrix reported a relatively positive correlation (0.55) in terms of levels however their correlation was very low in terms of their returns. Regarding OLS, secondhand market proved to be statistically insignificant in explaining shares’ prices. Furthermore, there is not pairwise causality between the two variables neither in terms of their returns nor in terms of their volatilities. Last but not least, oil price and shares’ price had a very low correlation both in their levels and returns. Although, as OLS output reports, Brent’s price is statistically significant at 90% significance level in explaining tanker companies’ share price and Brent’s price volatilities cause tanker companies’ share price volatilities. Concluding, the OLS regression model was statistically significant with high explanatory power (0.70) as well as all the selected independent variables jointly seem to cause shares’ prices at 90% significance level.